Värt att veta om Rapsolja

rapsblommor2

Varför rapsolja?
Rapsoljan innehåller endast 7% mättade fettsyror och har en hög andel enklomättade och fleromättade fettsyror.
Den goda blansen mellan de olika fettsyrorna gör att rapsolja tål höga temperaturer bra. Perfekt vid stekning, wok och bakning. Den kallpressade oljan är även drygare än varmpressad.
Varmpressad olja:
Denna industriella process sker under höga temperaturer vilket gör att de naturliga vitaminerna och antioxidanterna i oljan förstörs. Olika lösningsmedel och ångbehandling används för att utvinna oljan ur fröet. Då vitaminer och antioxidander förstörs under processen tillsätts artificiella ämnen och färgämnen efterhand.
Kallpressad olja:
Oljan pressas skonsamt ur fröet mekaniskt under låg temperatur. Tack vare den låga temperaturen bibehåller oljan alla ursprungliga vitaminer från fröet och den kemiska sammansättningen förändras inte. Dessutom blir oljan rik på E- och K-vitamin vilket ger god hållbarhet och är nyttigt för oss.
Skillnaden
Vid varmpressning utvinns nästan 100% av fröet mot 60% vid kallpressning. Därav prisskillanaden. Men kallpressningen är mer skonsam och bevarar en större del av de omättade fettsyrorna i oljan.
Kallpressad rapsolja innehåller endast 7% mättade fettsyror.
Kan fett vara nyttigt?
Det finns mättat och omättat fett.
Mättat fett öker risken för hjärt- och kärlsjukdomar och ger avlagringar i blodådrorna.
Det höjer även det onda kolesterolet.
Omättat fett rensar ur ådrorna och sänker det onda kolesterolet och höjer det goda.
Omega-3 och Omega-6
Dessa fettsyror kan din kropp inte tillverka själv. Därför måste vi få i oss dem med kosten.
Omega-3 och -6 är livsviktiga då de behövs vid uppbyggnaden av celler, t.ex. hjärnceller.
Kroppen behöver även dessa ämnen för att bilda de signalämnen som används i nervsystemet.
Rapsolja innehåller hela 10% Omega-3 mot olivoljans 1%.